Generelle Betingelser
Artikel 1 – Definitioner
I disse betingelser gælder følgende definitioner:
- Fortrydelsesfrist: den periode, hvor forbrugeren kan gøre brug af sin fortrydelsesret.
- Forbruger: en fysisk person, der ikke handler som led i udøvelsen af en erhvervsmæssig eller erhvervsmæssig aktivitet og indgår en aftale på afstand med en erhvervsdrivende.
-
Dag: en kalenderdag.
- Løbende transaktion: en fjernsalgsaftale om en række produkter og/eller tjenesteydelser, hvor leverings- og/eller købsforpligtelsen fordeles over tid;
- Varigt medium: ethvert middel, der sætter forbrugeren eller den erhvervsdrivende i stand til at gemme oplysninger, der er rettet personligt til ham, på en måde, der gør det muligt at genlæse og gengive de gemte oplysninger uændret;
-
Fortrydelsesret: forbrugerens mulighed for at fortryde en aftale indgået på afstand inden for fortrydelsesfristen
- Forhandler: en fysisk eller juridisk person, der tilbyder produkter og/eller tjenesteydelser til forbrugere på afstand
-
Fjernsalgsaftale: en aftale, hvor der inden aftalens indgåelse udelukkende anvendes en eller flere former for fjernkommunikation som led i et system, der er tilrettelagt af den erhvervsdrivende med henblik på fjernsalg af produkter og/eller tjenesteydelser.
- Fjernkommunikationsmidler: en metode, der kan anvendes til indgåelse af en aftale, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende befinder sig i samme lokale.
- Betingelser: nærværende betingelser for den erhvervsdrivende.
Artikel 2 – Den erhvervsdrivendes identitet
Lena Moda
info@lenamoda.dk
Gammel Kongevej 101, 1850 Frederiksberg C, København, Denemarken
Artikel 3 – Anvendelse
Disse generelle vilkår gælder for alle tilbud fra virksomheden og for alle aftaler indgået på afstand og ordrer afgivet mellem virksomheden og forbrugeren.
Inden indgåelsen af en aftale på afstand skal teksten til disse almindelige vilkår stilles til rådighed for forbrugeren. Hvis dette ikke er muligt, skal det inden indgåelsen af aftalen på afstand angives, at de almindelige vilkår er tilgængelige på virksomhedens adresse og vil blive sendt gratis til forbrugeren på dennes anmodning.
Ved indgåelse af en aftale på afstand ad elektronisk vej kan teksten til disse betingelser leveres elektronisk på en sådan måde, at forbrugeren let kan gemme den på et varigt medium. Hvis dette ikke er muligt, skal det angives, hvor de generelle vilkår kan læses, og at de vil blive fremsendt elektronisk eller på anden måde på forbrugerens anmodning uden beregning.
Hvis der ud over disse generelle betingelser gælder særlige betingelser for produkter eller tjenester, finder andet og tredje afsnit tilsvarende anvendelse, og forbrugeren kan påberåbe sig den bestemmelse, der er mest fordelagtig for ham i tilfælde af modstrid mellem de generelle betingelser.
Hvis en eller flere bestemmelser i disse betingelser på et hvilket som helst tidspunkt bliver helt eller delvist ugyldige eller annulleres, forbliver aftalen og disse betingelser i kraft, og den pågældende bestemmelse erstattes efter aftale mellem parterne med en bestemmelse, der i videst muligt omfang svarer til den oprindelige hensigt.
Situationer, der ikke er reguleret i disse betingelser, vil blive behandlet i overensstemmelse med ånden i disse betingelser.
Uklarheder vedrørende fortolkningen eller indholdet af en eller flere bestemmelser vil blive afklaret i overensstemmelse med ånden i disse betingelser.
Artikel 4 – Tilbud
Hvis tilbuddet har en begrænset gyldighedsperiode eller er afgivet på bestemte betingelser, vil dette være tydeligt angivet i tilbuddet.
Tilbuddet er ikke bindende. Virksomheden har ret til at ændre og tilpasse tilbuddet.
Tilbuddet indeholder en fuldstændig og nøjagtig beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenesteydelser. Beskrivelsen er tilstrækkelig detaljeret til, at forbrugeren kan vurdere tilbuddet korrekt. Hvis den erhvervsdrivende anvender fotografier, skal disse være en tro gengivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenesteydelser. Åbenbare fejl eller mangler i tilbuddet er ikke bindende for den erhvervsdrivende.
Alle fotografier, specifikationer og oplysninger i tilbuddet er vejledende og kan ikke danne grundlag for erstatning eller ophævelse af aftalen.
Produktbilleder er en korrekt gengivelse af de tilbudte produkter. Virksomheden kan ikke garantere, at de viste farver svarer nøjagtigt til de faktiske farver på produkterne.
Hvert tilbud indeholder oplysninger, der gør det klart for forbrugeren, hvilke rettigheder og forpligtelser der er forbundet med at acceptere tilbuddet, herunder især:
- Prisen eksklusive moms og told. Disse ekstra omkostninger påhviler kunden.
- Alle forsendelsesomkostninger;
- Den måde, hvorpå aftalen indgås, og de nødvendige skridt hertil;
- Oplysning om, hvorvidt der er ret til at fortryde aftalen;
- Betalingsmåde, levering og opfyldelse af aftalen;
- Fristen for accept af tilbuddet eller den frist, inden for hvilken den erhvervsdrivende garanterer prisen;
- Taksten for brug af fjernkommunikationsmidler, hvis omkostningerne ved brug af disse midler beregnes på anden måde end den normale basistakst for den pågældende kommunikationsmetode;
- Om aftalen arkiveres efter indgåelsen, og i bekræftende fald, hvordan forbrugeren kan få adgang til den;
- Hvordan forbrugeren kan kontrollere de oplysninger, der er givet i forbindelse med aftalen, og om nødvendigt rette dem
- Alle andre sprog end nederlandsk, som aftalen kan indgås på
- De adfærdskodekser, som den erhvervsdrivende er underlagt, og hvordan forbrugeren kan få adgang til disse kodekser i elektronisk form
- Minimumsvarigheden af en aftale indgået på afstand i tilfælde af en løbende aftale.
Valgfrit: tilgængelige størrelser, farver, materialetyper.
Artikel 5 – Aftalen
Aftalen indgås, med forbehold af bestemmelserne i stk. 4, på det tidspunkt, hvor forbrugeren accepterer tilbuddet, og de relevante betingelser er opfyldt.
Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, bekræfter den erhvervsdrivende straks accepten af tilbuddet elektronisk. Indtil den erhvervsdrivende har bekræftet accepten af tilbuddet, kan forbrugeren fortryde aftalen.
Hvis aftalen er indgået elektronisk, træffer den erhvervsdrivende de nødvendige tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre en sikker dataoverførsel og et sikkert internetmiljø. Hvis forbrugeren kan foretage betaling elektronisk, anvender den erhvervsdrivende passende sikkerhedsforanstaltninger.
Virksomheden kan inden for lovens rammer undersøge, om forbrugeren er i stand til at opfylde sine betalingsforpligtelser, samt alle forhold og faktorer, der er relevante for en ansvarlig indgåelse af en aftale på afstand. Hvis virksomheden på grundlag af denne undersøgelse har berettiget grund til ikke at indgå aftalen, har den ret til at afvise ordren eller anmodningen eller at stille særlige betingelser for gennemførelsen.
Ved levering af produktet eller tjenesteydelsen skal den erhvervsdrivende give forbrugeren følgende oplysninger skriftligt eller på en sådan måde, at forbrugeren kan gemme dem på en tilgængelig måde på et varigt medium:
- den erhvervsdrivendes adresse, hvor forbrugeren kan indgive klager;
- betingelser og fremgangsmåde for forbrugerens udøvelse af sin fortrydelsesret eller en klar erklæring om, at fortrydelsesretten er udelukket
- oplysninger om garantier og eksisterende kundeservice
- oplysninger som omhandlet i artikel 4, stk. 3, i nærværende betingelser, medmindre den erhvervsdrivende allerede har givet disse oplysninger til forbrugeren inden aftalens indgåelse
- Betingelser for opsigelse af aftalen, hvis aftalen er indgået for en periode på mere end et år eller på ubestemt tid.
Ved løbende transaktioner gælder det foregående afsnit kun for den første levering.
Hver aftale indgås under den betingelse, at de bestilte produkter er tilstrækkeligt tilgængelige.
Artikel 6 – Fortrydelsesret
Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at fortryde aftalen uden angivelse af årsag inden for 14 dage. Fristen løber fra dagen efter den dag, hvor forbrugeren eller dennes repræsentant har modtaget produktet.
I fortrydelsesfristen skal forbrugeren behandle produktet og emballagen med omhu. Produktet må kun pakkes ud eller bruges i det omfang, det er nødvendigt for at vurdere, om forbrugeren ønsker at beholde det. Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, skal han returnere produktet med alt tilbehør og – så vidt muligt – i uåbnet og ubeskadiget stand i den originale emballage i overensstemmelse med virksomhedens klare og forståelige anvisninger.
Hvis forbrugeren ønsker at gøre brug af sin fortrydelsesret, skal han underrette virksomheden herom inden for 14 dage efter modtagelsen af produktet. Underretningen skal ske skriftligt/pr. e-mail. Efter at have underrettet virksomheden skal forbrugeren returnere produktet inden for 14 dage. Forbrugeren skal bevise, at varerne er returneret inden for fristen, f.eks. ved at fremlægge en kvittering for afsendelse.
Hvis forbrugeren ikke har tilkendegivet, at han ønsker at gøre brug af sin fortrydelsesret, eller ikke har returneret varen til den erhvervsdrivende inden for de frister, der er angivet i stk. 2 og 3, er købet endeligt.
Artikel 7 – Omkostninger i tilfælde af fortrydelse
Hvis forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, afholder han omkostningerne ved returforsendelsen.
Hvis forbrugeren har foretaget en betaling, tilbagebetaler den erhvervsdrivende dette beløb hurtigst muligt, dog senest 14 dage efter fortrydelsen. Forudsætningen er dog, at den erhvervsdrivende har modtaget varen eller har fået et entydigt bevis for, at den er returneret.
Artikel 8 – Undtagelse fra fortrydelsesretten
Virksomheden kan udelukke forbrugerens fortrydelsesret for de produkter, der er beskrevet i stk. 2 og 3. Udelukkelse af fortrydelsesretten er kun mulig, hvis virksomheden udtrykkeligt har angivet dette i tilbuddet eller i det mindste i god tid inden aftalens indgåelse.
Fraskrivelse af fortrydelsesretten er kun mulig for produkter:
- der er fremstillet af den erhvervsdrivende efter forbrugerens specifikationer;
- der er af klart personlig karakter;
- der ikke kan returneres på grund af deres karakter;
- der er udsat for hurtig forringelse eller ældning;
- hvis pris er underlagt svingninger på det finansielle marked, som den erhvervsdrivende ikke har indflydelse på
- der vedrører enkeltstående aviser og magasiner
- der vedrører lyd- og videooptagelser samt computersoftware, hvis forseglingen er brudt
- der vedrører hygiejneprodukter, hvis forseglingen er brudt.
Fraskrivelse af fortrydelsesretten er kun mulig for tjenesteydelser:
- der vedrører indkvartering, transport, restaurationsydelser eller fritidsaktiviteter, der skal udføres på et bestemt tidspunkt eller inden for en bestemt periode
- hvis levering er påbegyndt med forbrugerens udtrykkelige samtykke inden udløbet af fortrydelsesfristen
- der vedrører væddemål og lotterier.
Artikel 9 – Pris
I tilbuddets gyldighedsperiode vil priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenesteydelser ikke blive forhøjet, medmindre prisændringer skyldes ændringer i momssatserne.
Uanset foregående afsnit kan den erhvervsdrivende tilbyde produkter eller tjenesteydelser, hvis priser er underlagt svingninger på finansmarkederne, som den erhvervsdrivende ikke har indflydelse på, til variable priser. Prisudsving og det faktum, at alle angivne priser er vejledende priser, er angivet i tilbuddet.
Prisstigninger inden for 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de følger af lovgivning eller regulering.
Prisstigninger efter udløbet af 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis den erhvervsdrivende har forbeholdt sig dette i aftalen, og:
- de skyldes lovbestemmelser eller bestemmelser; eller
- forbrugeren har ret til at træde tilbage fra aftalen fra den dag, prisstigningen træder i kraft.
Alle priser er med forbehold for tryk- og stavefejl. Vi påtager os ikke ansvar for følgerne af tryk- og stavefejl. I tilfælde af tryk- og stavefejl er virksomheden ikke forpligtet til at levere produktet til den forkerte pris.
Artikel 10 – Overensstemmelse og garanti
Virksomheden garanterer, at produkterne og/eller tjenesteydelserne er i overensstemmelse med aftalen, specifikationerne i tilbuddet, rimelige krav til pålidelighed og/eller brugbarhed samt gældende lovgivning og/eller offentlige forskrifter på aftalens indgåelsesdato. Hvis det er aftalt, garanterer virksomheden også, at produktet er egnet til andet end normalt brug.
Eventuelle garantier fra virksomhed, producent eller importør påvirker ikke de lovbestemte rettigheder og krav, som forbrugeren kan gøre gældende over for virksomheden i henhold til aftalen.
Mangler eller forkert leverede produkter skal meddeles virksomheden skriftligt inden for 14 dage efter leveringen. Produkterne skal returneres i original emballage og i samme stand.
Forhandlerens garantiperiode svarer til producentens garantiperiode. Forhandleren er ikke ansvarlig for produkternes endelige egnethed til forbrugerens individuelle brug eller for rådgivning om brug eller anvendelse af produkterne.
Garantien gælder ikke, hvis:
- Forbrugeren selv har repareret og/eller modificeret de leverede produkter eller har ladet tredjemand reparere og/eller modificere dem
- De leverede produkter har været udsat for unormale forhold eller på anden måde er blevet brugt på en uforsigtig måde eller i strid med virksomhedens anvisninger og/eller emballagen
- Fejlen helt eller delvist skyldes lovbestemmelser om de anvendte materialers art eller kvalitet.
Artikel 11 – Levering og opfyldelse
Virksomheden vil gøre sit yderste for at modtage og opfylde ordrer på produkter.
Leveringsstedet er den adresse, som forbrugeren har opgivet til virksomheden.
Med forbehold af bestemmelserne i artikel 4 i disse betingelser vil virksomheden udføre de modtagne ordrer inden for en rimelig frist, dog senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren accepterer en længere leveringsfrist. I tilfælde af forsinket levering eller manglende eller delvis manglende opfyldelse af ordren vil forbrugeren blive underrettet herom senest 30 dage efter afgivelsen af ordren. I så fald har forbrugeren ret til at hæve aftalen uden omkostninger og kan være berettiget til erstatning.
Ved ophævelse af aftalen i henhold til foregående afsnit tilbagebetaler den erhvervsdrivende det beløb, som forbrugeren har betalt, hurtigst muligt, dog senest 14 dage efter aftalens ophævelse.
Hvis levering af produktet viser sig umulig, vil den erhvervsdrivende bestræbe sig på at stille et erstatningsprodukt til rådighed. Senest ved leveringen vil det blive tydeligt angivet, at der leveres et erstatningsprodukt. For erstatningsprodukter kan retten til at fortryde aftalen ikke udelukkes. Eventuelle omkostninger ved returnering af produktet afholdes af den erhvervsdrivende.
Risikoen for beskadigelse og/eller tab af produkter påhviler den erhvervsdrivende indtil levering til forbrugeren eller en på forhånd udpeget repræsentant, som den erhvervsdrivende kender, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.
Artikel 12 – Løbende transaktioner: varighed, opsigelse og forlængelse
Opsigelse
Forbrugeren kan opsige en aftale indgået for ubestemt tid, der vedrører regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller levering af tjenesteydelser, til enhver tid i overensstemmelse med de gældende opsigelsesregler og med overholdelse af mindst en måneds opsigelsesfrist.
Forbrugeren kan opsige en tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser når som helst efter aftalens udløb, med forbehold af gældende opsigelsesregler og en opsigelsesfrist på mindst en måned.
Forbrugeren kan opsige de i de foregående afsnit omhandlede aftaler:
- Når som helst, uden begrænsning til opsigelse inden for en bestemt frist eller inden for en bestemt periode
- Mindst på samme måde, som de er indgået af forbrugeren
- Altid med overholdelse af den samme opsigelsesfrist, som den erhvervsdrivende har fastsat for sig selv.
Fornyelse
En tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af produkter (herunder elektricitet) eller tjenesteydelser kan ikke stiltiende fornyes eller forlænges for en bestemt periode.
Uanset foregående afsnit kan en tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af aviser, tidsskrifter og magasiner forlænges stiltielig for en tidsbegrænset periode på højst tre måneder, hvis forbrugeren kan opsige den forlængede aftale ved udløbet af forlængelsesperioden med et opsigelsesvarsel på højst en måned.
En tidsbegrænset aftale om regelmæssig levering af produkter eller tjenesteydelser kan kun forlænges stiltielig for en ubestemt periode, hvis forbrugeren kan opsige aftalen når som helst med et opsigelsesvarsel på højst en måned, og i tilfælde af en aftale om regelmæssig, men sjældnere end en gang om måneden – med en opsigelsesfrist på højst tre måneder.
Prøve- eller kampagneperioder for abonnementer på dagblade, aviser og tidsskrifter forlænges ikke stiltiende og udløber automatisk efter prøve- eller kampagneperiodens udløb.
Varighed
Hvis aftalen er indgået for en periode på mere end et år, kan forbrugeren opsige den når som helst efter udløbet af et år med en opsigelsesfrist på højst en måned, medmindre en for tidlig opsigelse af aftalen inden udløbet af den aftalte frist er i strid med grundlæggende principper og god tro.
Artikel 13 – Betaling
Medmindre andet er aftalt, skal de beløb, som forbrugeren skylder, betales inden for 7 arbejdsdage efter udløbet af den i artikel 6, stk. 1, omhandlede fortrydelsesfrist. I tilfælde af en tjenesteydelseskontrakt begynder denne frist at løbe, når forbrugeren har modtaget bekræftelsen af kontrakten.
Forbrugeren er forpligtet til straks at underrette virksomheden om eventuelle uoverensstemmelser i de angivne eller nævnte betalingsoplysninger.
I tilfælde af manglende betaling fra forbrugeren har virksomheden ret til, med forbehold af lovmæssige begrænsninger, at opkræve forbrugeren de rimelige omkostninger, som virksomheden på forhånd har oplyst om.
Artikel 14 – Reklamationsprocedure
Reklamationer vedrørende aftalens opfyldelse skal indgives skriftligt til virksomheden inden for 7 dage efter, at forbrugeren har konstateret manglerne.
Reklamationer indgivet til virksomheden vil blive behandlet inden for 14 dage efter modtagelsen. Hvis behandlingen af reklamationen kræver længere tid, skal den erhvervsdrivende svare inden for 14 dage og bekræfte modtagelsen af reklamationen og angive, hvornår forbrugeren kan forvente et mere detaljeret svar.
Hvis reklamationen ikke kan afgøres ved aftale mellem parterne, opstår der en tvist, der er omfattet af tvistbilæggelsesproceduren.
En klage suspenderer ikke virksomhedens forpligtelser, medmindre virksomheden angiver andet skriftligt.
Hvis en klage anses for berettiget af virksomheden, vil virksomheden efter eget skøn uden beregning ombytte eller reparere de leverede produkter.